تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهندسی معماری (Architecture design Memar) - موزه گوگنهایم

. موزه گوگنهایم

موقعیت بنا: شهر نیوریورك امریكا

سال ساخت:1959

توسط:فرانك لویدرایت

، موزه ایست که در سطح بین المللی شناخته شده است و در شهر نیویورک قرار دارد. این بنا توسط فرانک لوید هایت طراحی شده ویکی از مهمترین نمادهای معماری در قرن بیستم است. ایده ی اصلی در پس طراحی ساختمان این موزه گالری ای با فضای مارپیچ است.از آنجایی که این موزه کلاً به هنر اختصاص داده شده در طول سال میزبان نمایشگاه های خاص مختلفی است. در واقع ساختمان این موزه به یک مجسمه ی زیبا بیشتر شبیه است تا یک ساختمان ساده

 

تعریف رایت از معماری

،

معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید

معماری محدود کردن فضاست.

معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به مفهوم واقعی کلمه ... اگر او قادر نباشد حداقل ده سال جلوتر را ببیند، نمی­توان او را یک معمار نامید.

 

توصیف فرانک لوید رایت:

:


بی تردید فرانک لوید رایت از میان تمام معمارانی که کارشان را قرن نوزدهم آغاز شد دور اندیش تر بود وی نابغه ای بود که چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشکی نگرایید واستعدادش به وصف نمی آید کار وی از اعصار مختلف به خصوص از معماری دیرین خاور دور متاثر بود اما نه به شیوه دیگر معماران قرن نوزدهم که تقلید را بهانه عدم ابتکار کرده بودند بلکه مانند ماتیس نقاش فرانسوی که از هنر و زندگی ایرانی الهام گرفت و این الهام با درک و تاثیر عمیق بود .با اینهمه کار رایت بیشتر از کار هر معمار امریکایی دیگر روحیه سرزمین خود را داشت .فهمیدن کارهای رایت محتاج مطالعه دقیق وعمیق است ودرک شخصیت قوی وی که در هر نکته ای از کارهایش تجلی داشت به آسانی ممکن نیست اثارت قرن نوزدهم هنوز در رایت باقی بود اما وی به تنهایی بی آنکه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی اورا یاری کنند تصوری نو در معماری آفرید

 

Frank Lloyd Wright

(b. Richland Center, Wisconsin 1867; d. Taliesin West, Arizona, 1959)

Frank Lloyd Wright was born in Richland Center, Wisconsin in 1867. He and his family settled in Madison, Wisconsin in 1877. He was educated at Second Ward School, Madison from 1879 to 1883. After a brief sting at the University of Wisconsin where he took some mechanical drawing and basic mathematics courses, Wright departed for Chicago where he spent several months in J. L. Silsbee's office before seeking employment with Adler and Sullivan.

Wright evolved a new concept of interior space in architecture. Rejecting the existing view of rooms as single-function boxes, Wright created overlapping and interpenetrating rooms with shared spaces. He designated use areas with screening devices and subtle changes in ceiling heights and created the idea of defined space as opposed to enclosed space.

Through experimentation, Wright developed the idea of the prairie house - a long, low building with hovering planes and horizontal emphasis. He developed these houses around the basic crucifix, L or T shape and utilized a basic unit system of organization. He integrated simple materials such as brick, wood, and plaster into the designs.

In 1914 Wright lost his wife and several members of his household when a servant burned down Taliesin, his home and studio in Wisconsin. Following the tragedy, he re-directed his architecture toward more solid, protective forms. Although he produced few works during the 1920s, Wright theoretically began moving in a new direction that would lead to some of his greatest works.

Walter Burley Griffin was among the many notable architects to emerge from the Wright studios. In 1932 Wright established the Taliesin Fellowship - a group of apprentices who did construction work, domestic chores, and design studies. Four years later, he designed and built both Fallingwater and the Johnson Administration Building. These designs re-invigorated Wright's career and led to a steady flow of commissions, particularly for lower middle income housing. Wright responded to the need for low income housing with the Usonian house, a development from his earlier prairie house.

During the last part of his life, Wright produced a wide range of work. Particularly important was Taliesin West, a winter retreat and studio he built in Phoenix, Arizona. He died at Taliesin West in 1959.

 



تاریخ : دوشنبه 22 اسفند 1390 | 07:32 ب.ظ | نویسنده : ناصر فندرسكی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.